mandag 8. september 2014

Hvordan få flere lesere til bloggen? Del 2

Jeg har innsett at jeg trenger å gjøre en jobb for å gjøre bloggen min mer attraktiv. I den sammenheng har jeg funnet så mange gode tips om hva som må til for å få flere blogglesere, at jeg måtte dele innlegget i to! Her er linken til den første delen, som handler mest om å lage en god blogg:  

Hvordan få flere lesere til bloggen? Del 1

Her kommer del nummer 2, og dette innlegget handler mer om hvordan man kan jobbe aktivt for å få flere lesere:

En av grunnene til at jeg ønsker meg flere lesere: Jeg vil vise maleriene mine!
1. Bygg nettverk til andre blogger.
Skriv om ting du har lest i andre blogger, og lag lenke til kilden. På denne måten bygger du nettverk, som kan gjøre at nye lesere finner veien til siden din. Og her har jeg nok mye å lære. Jeg har våget meg til noen få linker her og der, men dette kan jeg gjøre mye mer ut av. Jeg kan finne andre kunstblogger, skrive om dem og henvise til dem, rett og slett.

2. Legg igjen kommentarer på andres blogger.
Besøk andre blogger, sjekk dem ut, og legg ut kommentarer. Jeg vet at jeg kunne ha vært mye flinkere til dette, også. Jeg vet jo selv hvor glad jeg blir når jeg får en kommentar, og jeg sjekker jo tvert bloggen til den som kommenterer! Så jeg må rett og slett bli flinkere til å kommentere selv, på tross av tidslemma. Dette er uten tvil en av de aller lureste tingene du kan gjøre for å få flere lesere. Naturligvis er det også viktig å svare på kommentarene du får, men det antar jeg at de fleste skjønner!
Det gjelder å ta vare på kontaktene sine, både på privaten og på nett!

3. Ta i bruk apper, nettsider og widgeter.
Her har jeg mye å lære! Jeg har linket til bloggen på Facebook et par ganger, men har aldri prøvd noe annet. Jeg er i grunnen en dinosaur når det gjelder slikt. Toppbloggerne har imidlertid ofte både Facebook, Instagram, Twitter, Bloglovin og Blogglisten. Hvis jeg er litt smart, kan jeg få faste følgere via disse sidene, slik at lesertallet øker! Jeg har store planer om å fikse meg både Facebookside, Instagram og Twitter, i alle fall!

4. Delta i bloggutfordringer.
Akkurat nå deltar jeg i en utfordring, Creative Every Day, men jeg leter også etter en god norsk utfordring, for å komme i kontakt med andre kreative sjeler her i landet. Dette kan være utrolig effektivt for å få flere lesere.

Utfordringen som jeg selv deltar i, både for inspirasjon og for å treffe andre!
5. Ping innleggene dine.
Dette har jeg bare så vidt hørt om, men det skal jeg finne ut mer om! Flere nettsider har en slags form for pingefunksjon. Noen av disse pingesidene oppdateres veldig sjelden, men det kan være verdt et forsøk!

6. Søkemotoroptimalisering.
Dette var noe jeg ikke visste var så viktig: Før du publiser et blogginnlegg, så bør du alltid legge til stikkord/ nøkkelord som beskriver innlegget du har skrevet. Dette vil gjøre at folk mye lettere kan finne innlegget ditt via søkemotorer som f. eks Google. Dermed blir det jo viktig å finne gode søkeord!

7. Hold konkurranser.
Det å holde konkurranser kan skaffe flere lesere. Jeg har tenkt at jeg ikke har nok lesere til å sette igang sånt, men det er visst ingen hindring. Premien trenger ikke å være så dyr, men det er greit å ha noe som folk kan tenke seg å ha!

8. Ha det gøy, og vær takknemlig!
Alt handler ikke om antall lesere! Hvis du koser deg med bloggingen, vil det skinne igjennom. Når du eventuelt får flere lesere – ta hensyn til hva de ønsker, og vis takknemlighet til dem som støtter deg. Da beholder du støttespillerne dine!

Jeg kommer aldri til å bli en toppblogger, og ønsker det ikke heller, men hvis jeg følger noen av disse tipsene, kan jeg kanskje få noen flere lesere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar