mandag 8. september 2014

Hvordan få flere lesere til bloggen? Del 1

Jeg har tenkt litt på om jeg utnytter potensialet i bloggen min. Jeg har jo i bunn og grunn lyst til å promotere bildene mine, slik at folk får sett dem og en og annen kanskje kan tenke seg å kjøpe et av dem! Markedsføring er imidlertid ikke min sterkeste side, og jeg merker at veien blir til imens jeg går når det gjelder bloggingen. 
Jeg og et av bildene mine - akkurat det jeg ønsker å vise fram!

I kontakt med andre bloggere, og ved å søke litt på nettet, blant annet HER og HER, har jeg skjønt at det fins noen triks man kan bruke for å få flere lesere. Jeg har plukket litt herfra og derfra, også fra mitt eget lyse hode, og det vil jeg dele med andre! Faktisk har jeg funnet så mange gode tips om hva som må til for å få flere blogglesere, at jeg måtte dele innlegget i to! Her kan du snart finne del nummer to, som handler mer om hvordan man kan jobbe aktivt for å få flere lesere:

Hvordan få flere lesere til bloggen? Del 2.



Men aller først, her er del 1, som handler mest om å lage en god blogg.
1. Fortell hvem du er. 
De som leser bloggen din må vite hvem du er, og hva du vil formidle. Når du forteller om personlige interesser og synspunkter, blir du levende for leseren! Selv har jeg vært ganske så personlig så lenge jeg har blogget som anonym. Imidlertid merker jeg at jeg begrenser meg litt mer nå, når jeg har gått ut med navn og nummer og hele pakka. Kanskje dette er noe jeg bør forandre litt på igjen? Kanskje jeg bør slippe meg løs igjen og fortelle mer om hvem jeg er og hva jeg syns om både det ene og det andre?
Vis  hvem du er! Noen ganger handler det rett og slett om å vise de sanne fargene dine!

2. Finn et fokus - hva vil du skrive om?
Dette er et tips jeg har hørt flere ganger, og som jeg har slitt med selv: Ikke skriv om alt, finn noe å fokusere på, så blir det mer interessant for leserne! Jeg kunne jo egentlig tenke meg å skrive både om bøker, politikk, musikk, filmer, kunst, hverdag, familie, kosthold, livsstil, ditt og datt, men alt dette gjør meg bare for utydelig for leserne. Hvis jeg vil promotere bildene mine og malingen min, så er det nettopp det jeg helst bør skrive om!

Jeg har ofte mye i hodet, men det kan være lurt å ha et fokus i bloggingen (millah er et nick jeg har brukt tidligere)

3. Finn ut: Hvem er målgruppen din?
Dette har jeg fra det jeg har hørt om markedsføring generelt - det gjelder å kjenne målgruppen sin! For min del handler det jo om folk som er interessert i, og kan tenke seg å kjøpe malerier av en amatørkunstner. Og hvem er det, egentlig? Er det bare folk jeg kjenner? Eller kan det også være andre kunstinteresserte? Er det i hovedsak kvinner, eller menn? Hvilken alder? Er det folk på min alder, ungdommer eller eldre? Svarene kan si noe om hvordan det er best å formulere seg, presentere bilder etc. Dette kan jeg ikke så mye om, men jeg har lyst til å lære mer om det!


Hvem kan tenke seg å kjøpe et sånt maleri?
3. Gi et godt førsteinntrykk
Ja, det kan lønne seg å tenke litt på design og utforming når det gjelder å gi et godt førsteinntrykk. Selv ser jeg at jeg godt kan roe ned uttrykket i bloggen min. Jeg må passe på at det ikke blir for mye dill og dall, slik at folk kan slappe av når de leser i bloggen. Farger, lys og design er sånt som påvirker leseren.
4. Skriv godt, og skriv jevnlig
Kvalitet er viktig, og det gjelder både språk og innhold. Samtidig er det faktisk viktig å huske på at bloggerne som skriver 2-3 innlegg om dagen får mest lesertrafikk, og ikke de som blogger 2-3 ganger i uken. Så her har jeg litt å lære! Jeg må rett og slett blogge mer! Hvis jeg i tillegg klarer å holde kvaliteten oppe, så har jeg kommet langt!
Det kan bli noen trøtte kvelder, hvis jeg skal blogge flere ganger om dagen - med kvalitet!
6. Blogg om noe du kan
Sjekk ut at det du skriver er riktig, og skriv om sånt som du kan. Bruk linker og referanser. Det gjør at folk som leser i bloggen din ser at du kan det du snakker om, og sjansen er større for at de kommer innom igjen en annen gang.

7. Bruk bilder
Det sier seg kanskje selv, men bilder er jo noe av det som fenger aller mest, og det er jo derfor viktig å bruke for å understreke det du sier. Jeg har i det siste alltid hatt bilder i hvert innlegg, og helst flere. Videre blir jo utfordringen det å passe på at bildene faktisk har den kvaliteten som de bør ha... Jeg har i perioder slitt med det at jeg ikke så lett får overført bilder til PC og slikt, men dette må jeg rett og slett finne løsninger til. Her skal det bli flere og bedre bilder! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar